Juf Ank wist het in de Luizenmoeder mooi te verwoorden: “Wil je dat je kind omhoog klimt? Ga er dan niet bovenop zitten!”
En toch doen we dat vaak wel, vanuit de beste bedoelingen. Want we willen onze kinderen helpen. Zo ook bij het leren lezen in groep 3. Hoe help jij je kind nu het beste bij het leren lezen?
Lees eerst even ons artikel over het aanvankelijk lezen, zodat je precies weet wat je kind in groep 3 gaat leren.
Herkennen van letters
Het kunnen onderscheiden en herkennen van letters hoort bij de basis van leesonderwijs. Kinderen die leesrijp zijn, herkennen vaak al zo’n 10 tot 14 letters.
Deze oefeningen kunnen je helpen om je kind letters te laten herkennen.
Oefening 1: Zoek de letter…
Kies samen met je kind een letter af die jullie gaan zoeken. Dit kun je overal doen: binnen en buiten, tijdens het winkelen of boodschappen doen of op de snelweg.
Ga het gesprek aan over de letter. Kent je kind woorden die met de letter beginnen?
Schrijf de letter op en zorg dat je kind het goed kan zien. Laat ook zien dat dezelfde letters anders geschreven kan worden! Hoofdletters, kleine letters en lettertypes maken soms een verschil.
Oefening 2: Letters plakken
Geef je kind een tijdschrift, krant of reclamefoldertje en zoek een letter uit. Je kind mag deze letter uitknippen en zo vaak mogelijk op een los velletje plakken. Ga wederom het gesprek aan. Welke woorden kent je kind die met deze letters beginnen?
Oefening 3: Het letterkistje
Geef je kind een kistje of doosje waarin het letters kan bewaren. Zorg er voor dat elke letter op een aparte bladzijde geplakt kan worden. Op die manier sorteert je kind verschillend letters en maakt het zijn letterkistje compleet.
In plaats van een kistje kun je natuurlijk ook een schriftje gebruiken.
Samen lezen
Hoe kun jij je kind nu beter klaarstomen op het leren lezen dan door zelf te lezen? Voorlezen en samen lezen zijn niet hetzelfde!
Oefening 1: Meeleespijl
Gebruik een meeleespijl als je voorleest. De meeleespijl stelt je in staat om aan je kind te laten zien waar in het boek jij op dat moment bent, welk woord je leest. Je kind zal op die manier vanzelf letters en soms zelfs hele woorden gaan herkennen (zeker als je aan letterherkenning bent gaan doen).
Een meeleespijl maak je makkelijk zelf. Knip een strook van circa 8 centimeter lang en 2 centimeter breed uit. Knip hier een pijlvorm in, dat je kan richten op het woord dat je leest.
Misschien is het in het begin even oefenen om het woord aan te wijzen dat je leest, maar je zal hier snel behendig in worden.
Oefening 2: Lees zoemend
Woorden hakken en plakken is wat in groep 3 centraal staat bij het aanvankelijk lezen. Dit wordt in de methodes “spellend lezen” genoemd. Maar in Veilig Leren Lezen wordt ook gebruik gemaakt van “zoemend lezen”. Je moet dan klanken aanhouden en aan elkaar verbinden. Het doel is om vloeiend en vlot te gaan lezen.
Hakken blijft hierbij belangrijk, maar zoemen helpt om de verbindingen te leggen. Doe zelf zachtjes mee met het zoemend lezen door woorden langer uit te spreken. “bbboooommm” en “fffiettss” zijn daar voorbeelden van.
Ook dit zal inderdaad even wennen zijn!
Oefening 3: Om de beurt lezen
Kinderen kunnen vaak al van jongs af aan meelezen. Ze hebben dan een verhaal zo goed onthouden dat ze het feilloos na kunnen zeggen. Daag je kind uit om samen met jou het boekje te lezen. Doe om de beurt een bladzijde of enkele bladzijdes.
Zo wissel je het lezen en laten lezen af en zal je kind steeds meer zin krijgen om zelf een boek te kunnen lezen.
Boekentip
Een leuk boek om met je kind te lezen is het boek “Het Letterwinkeltje” van Marianne Busser en Ron Schröder. In het letterwinkeltje komen alle letters aan bod, in alle soorten en maten. Opa Brom verkoopt deze letters aan iedereen die ze maar gebruiken kan. Ook legt hij uit hoe je woordjes maakt. Een leuk, vriendelijk boekje om het lezen bij kinderen nog meer aan te wakkeren.