Tafels oefenen blijft een terugkerend verschijnsel vanaf groep 4. Jaarlijks zijn er veel kinderen die moeite hebben de tafels eigen te maken én te onderhouden. Het is belangrijk dat de tafels vanaf groep 4 goed beheerst worden, want ze dienen de basis voor veel andere bewerkingen. Denk aan verhoudingen, breuken en cijferend vermenigvuldigen.
De tafels oefenen kun je op allerlei manieren doen. Digitaal en offline. We hebben al eerder spelletjes gedeeld om de tafels te oefenen. Wanneer je de tafels echt stevig wil neerzetten, hebben we iets anders voor je.
Groeien met tafels!
Groeien met tafels
Binnen “Groeien met tafels” worden de tafels echt getraind. Dat gebeurt volgens een vast stramien, liefst dagelijks. Het doel is om in een paar weken tijd alle tafels goed eigen te maken en de groei inzichtelijk te krijgen.
Door dagelijks op precies dezelfde manier aan “Groeien met tafels” te werken, zullen de kinderen zich de tafels razendsnel eigen maken. In minder dan een maand tijd zal je al verschil gaan zien.
Hoe werkt het?
Voor “Groeien met tafels” heb je een aantal bestanden nodig. We delen die bestanden in deze map met je. Het gaat om:
- Tafelblad met 100 sommen
- Antwoordblad
- Een tafelkaart
- Een groeioverzicht
- Een timer
Op het tafelblad staan 100 tafels door elkaar heen. Dit blad print je 30 keer uit.
De tafelkaart print je één keer uit. Het kind mag die er altijd bij houden. Er mag altijd gespiekt worden!
Zorg voor een rustige plek waar je kind kan gaan zitten. Geef je kind een pen of potlood en het blad met 100 tafelsommen. Zeg dat je kind 10 minuten de tijd krijgt en zoveel tafels moet maken als lukt.
Als de wekker gaat, kijk je samen alle sommen na. Het aantal goede tafels onthoud je en vul je in op het groeioverzicht zoals in het voorbeeld.
Het maximale is 100. Het is de bedoeling dat je kind uiteindelijk in staat is alle tafels goed te maken.
Stimuleren met beloningen
Als het bij jou en je kind past, kun je je kind stimuleren met beloningen. Het is helemaal afhankelijk van jullie situatie en hoeveel moeite het jouw kind kost om de tafels eigen te maken. Hieronder een aantal suggesties:
- Bij groei mag je kind 5 minuten langer iets leuks doen (tekenen, gamen, tv kijken, buitenspelen);
- Bij 80% goed krijgt een kind een zakje chips of mag het wat langer televisie kijken of op de iPad;
- Bij 100% goed bakken jullie samen een taart om het te vieren.
Andere ideeën? Deel ze in de reacties en help andere ouders!
Variaties
Natuurlijk komt het niet zo nauw met de boven gestelde regels. Ze zijn een richtlijn om de tafels goed aan te leren. Maar we snappen dat iedere situatie anders is en wat voor het ene kind prima werkt, voor het andere kind geen optie is. Daarom hebben we wat variaties voor je:
- 10 minuten is een richtlijn. Je kan hierin schipperen. Heeft je kind erg veel moeite? Geef dan 15 of zelfs 20 minuten. Gaat het al snel? Doe dan maximaal 8 of 7 minuten.
- Loopt je kind echt vast op een bepaalde tafel? Geef dan steeds 1 minuut en kijk samen na. Als dit goed gaat, kun je uitbouwen naar 2 minuten enzovoorts.
- Sla een dag over als je merkt dat het oefenen teveel van je kind vraagt.
Conclusie
“Groeien met tafels” werkt zo goed, omdat het een simpele aanpak is die je elke dag gewoon kunt herhalen. Hij kost weinig tijd en is zeer effectief omdat er tijdsdruk geldt. Misschien heeft je kind in het begin nog heel veel moeite om alle tafels te onderscheiden en zit hij of zij continu op de tafelkaart te kijken. Je zal merken dat dit steeds minder wordt. De combinatie van tijdsdruk én de goede antwoorden binnen handbereik hebben, maken het dat kinderen de juiste tafels sneller oppikken.
Mocht je naar aanleiding van dit artikel of de methode “Groeien met tafels” nog vragen of tips hebben, laat ze vooral aan ons weten!