Een werkblad met een echt product is voor veel kinderen erg leuk om te maken. Een kwartet is het eindproduct van dit werkblad. Niet een compleet kwartet, maar een set van vier kaarten. Wanneer die gemixt worden met andere kwartetten kan er dus leuk gespeeld worden.
Inhoudsopgave
Hoe werkt dit oefenblad?
Nadat de leerlingen een boek hebben gelezen, gaan ze zich voorbereiden op het kwartetspel. Dat doen ze door een categorie te bepalen voor hun kaart. Kiezen ze voor een schrijver als categorie (bijvoorbeeld Paul van Loon of Jeff Kinney) of kiezen ze voor een boek zelf (De Griezelbus, Het Leven van een Loser)? Ook kunnen ze kiezen voor categorieën als “Nederlandse schrijvers” of “Bekende kinderboeken”, maar die zijn wat breder.
Nadat ze een categorie hebben gekozen, kiezen ze vier onderwerpen waarbij ze een kaartje kunnen maken. Wanneer je kiest voor “De Griezelbus” kan dat bijvoorbeeld zijn:
- Paul van Loon
- P. Onnoval
- Griezelverhalen
- Beentjes de chauffeur
Natuurlijk kunnen ze hierin variëren, zolang de kaartjes maar te maken hebben met hun categorie. Als dat is uitgewerkt, schrijven de leerlingen de vier kaartjes vol en tekenen ze er steeds eentje uit.
Het eindresultaat zal een aantal kwartetkaarten zijn, waarmee de klas een spel kan spelen.
Koppeling met andere vakken
Dit werkblad heeft een koppeling met tekenen, want kinderen moeten in een paar strepen een tekening neer kunnen zetten. Ruimte voor een gedetailleerde tekening is er dus niet. Ook is er een koppeling met schrijven, omdat de kaartjes netjes geschreven moeten worden.
Qua taal en spelling is er vooral op het gebied van lay-out een koppeling. Hoe presenteer je de kaartjes en hoe benut je de beperkte ruimte?
Eisen en beoordeling
Dit werkblad vinden kinderen vaak heel erg leuk om te maken. Ze kunnen er hun fantasie in kwijt en het is ook een soort van tekenopdracht met een leuk en tastbaar eindproduct. Als leerkracht kunt u met de beoordeling rekening houden met de volgende punten:
- Zijn de stappen op het werkblad gevolgd?
- Is het resultaat netjes en bruikbaar?
- Kloppen de kaartjes (categorie en vier onderwerpen)?
- Is de ruimte goed benut?
Uitbreiding
Wanneer kinderen het leuk vinden, kunnen ze natuurlijk meer kwartetten maken en zo hun eigen spel samenstellen. Als ieder kind slechts één kwartet maakt, zijn de andere kwartetten nodig om het spel te spelen.
U kunt ook de kinderen op de computer het kwartet laten maken. Dan kunnen ze gebruik maken van echte afbeeldingen en is de lay-out via de computer te regelen. Dan zullen de vaardigheden ook verschuiven en kom je meer in de richting van het 21e eeuwse leren.
Als u het leuk vindt en er de tijd voor heeft, kunt u de kwartetten kopiëren en lamineren. Zo kunnen de kinderen hun eigen kaarten uitknippen en met elkaar hun kwartetspel spelen. De ervaring laat zien dat kinderen dit heel erg leuk vinden, omdat ze hun product in de praktijk zien.
Aanvullingen?
Heeft u nog ideeën om deze activiteit uit te breiden? Laat het ons weten in een reactie of neem contact met ons op!