Het land van Okt is voor sommigen helemaal nieuw en anderen weten direct waar het over gaat. Want als je ooit met het land van Okt hebt gerekend, zal je dat niet snel vergeten.
Middels het land van Okt worden leerlingen bekend gemaakt met het tellen in anderstallige stelsels. Waar we in de westerse wereld gewend zijn om tot en met 10 te rekenen en steeds in tienvouden van 10, is dat helemaal niet zo vanzelfsprekend.
De kern van veel rekenproblemen ligt namelijk in het begrip van getallen. Met het land van Okt worden kinderen opnieuw geprikkeld om die kern weer op te pakken.
Hoe werkt rekenen in het land van Okt ook alweer?
Inhoudsopgave
De Verteller, Troubadour of Reiziger
Vaak wordt de aftrap voor de lessen over het land van Okt gegeven aan de hand van het verhaal van een Verteller, een Troubadour of Reiziger. Deze vertelt een verhaal dat lijkt op dat wat hieronder volgt:
Laatst was ik in een land, hier ver vandaan. De mensen die er wonen lijken heel erg op ons, maar toch zijn ze anders. Ze zijn niet alleen iets kleiner en iets breder, maar ze hebben in plaats van 10 vingers en tenen slechts 8 vingers en tenen.
Het zijn vriendelijke mensen die hard werken. Maar toch liepen we al snel tegen problemen aan. Bijvoorbeeld toen ik 6 appels en 6 peren wilde kopen. Ik dacht dat ik dan 12 stuks fruit mee zou krijgen, maar dat bleken er 14 te zijn! En als ik ze telde, waren het er toch weer 12…
Hoe dat kan? Dat komt omdat ze in het land van Okt anders rekenen dan wij. Ze tellen er tot 8 in plaats van tot 10.
Het telsysteem
Waar we normaal gesproken gewend zijn om tot 10 te tellen, wordt er in het land van okt tot 8 geteld. Maar het heet er net iets anders. Tellen op zijn Okts gaat als volgt:
Eén, twee, drie, vier, vijf, zes, zeven, okt.
De symbolen die de Oktenaren gebruiken lijken wel op die van ons:
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 10.
Om het lekker verwarrend te maken geldt het symbool 10. voor het getal okt!
Daar zit hem dan ook de moeilijkheid in. We zijn heel snel geneigd om in het symbool 10. onze eigen waarde bij dat symbool (tien) te zien en vergeten dat dit ook een andere waarde kan voorstellen.
Symbolen en waarden
In het land van okt draait het er dus om dat een deel van de symbolen een andere waarde vertegenwoordigen dan welke ze vertegenwoordigen in ons systeem.
Hieronder zie je dat duidelijk uitgewerkt.
Tot en met 7 blijven de waardes gelijk (en de symbolen op de punt na ook), maar waar we in ons systeem dan nog een waarde acht (symbool 8), waarde negen (symbool 9) en dan bij waarde tien (symbool 10) uitkomen, is het einde in het land van Okt al bereikt met de waarde okt (symbool 10.)
Okt vertalen naar ons systeem komt neer op 8 (ook al wordt het symbool waarmee wij tien aangeven gebruikt).
Makkelijker rekenen in Okt
Een trucje om makkelijker te kunnen rekenen in het land van Okt is door het symbool van okt te vervangen. Je zou er een klein octopusje van kunnen maken, waarmee je verwijst naar de waarde van acht.
Dan zou het er zo uit zien:
Daarmee sla je direct een groot stuk van de verwarring weg.
Tellen in het land van Okt
Om te helpen bij het tellen in het land van Okt, kunnen leerlingen baat hebben bij onderstaand vierkant. Hierin staan alle getallen tot aan tok!
De uitspraak na okt is als volgt:
11. spreek je uit als 1 okt 1
12. spreek je uit als 1 okt 2
Zo gaat dat door.
20. is 2 okt en 21. dus 2 okt 1.
Na het behalen van tok gaat het tellen gewoon zo door. 101. Is 1 tok 1 okt enzovoorts.
Oefeningen in het land van Okt
Om te beginnen kun je het achttallige stelsel natuurlijk trainen door te tellen in het land van okt. Hoever komen de kinderen? Daarna zou je terug kunnen gaan tellen. Ook kun je de volgende oefeningen doen:
- Samen zover mogelijk tellen door om de beurt een getal te noemen. Bij een fout antwoord verbreekt de schakel en moet er opnieuw worden begonnen (of stapt iemand uit de kring);
- Verdubbelen in het land van Okt, door steeds x2 te doen;
- Betalen in het land van Okt met fictieve artikelen en prijzen (wissel euro’s in voor okts).
Rekenen in het land van okt
Voor kinderen wordt het lastig als ze moeten gaan rekenen in het land van okt. Zeker wanneer de 8-tal overschrijding plaatsvindt! Hieronder is dat te zien
1. + 1. = 2. (een + een = twee)
2. + 2. = 4. (twee + twee = vier)
3. + 2. = 5. (drie + twee = vijf)
4. + 4. = 10. (vier + vier = okt)
5. + 4. = 11. (vijf + vier = 1 okt 1)
7. + 7. = 16. (zeven + zeven = 1 okt 6)
12. + 2. = 14. (1 okt 2 + twee = 1 okt 4)
12. + 7. = 21. (1 okt 2 + zeven = 2 okt 1)
12. + 12. = 24. (1 okt 2 + 1 okt 2 = 2 okt 4)
16.+ 16. = 34. (1 okt 6 + 1 okt 6 = 3 okt 4)
Tip: Wanneer je goed kijkt, zie je dat wanneer je getallen onder okt ergens bij moet doen, dat steeds een verschil van 2 geeft. Dat is niet gek, want tot aan het tienvoud kom je 2 getallen tekort in het stelsel van Okt! (Geen idee wat deze tip inhoudt? Vergeet hem dan snel weer!)
12 + 12 = 24 en 12. + 12. = 24.
Soms lijkt het of een som in ons stelsel hetzelfde is als een som in het stelsel van het land van Okt. Bijvoorbeeld bij 12 + 12 = 24 en 12. + 12. = 24.
Om te laten zien dat het niet zo is, schrijven we hem fonologisch (dus in woorden) uit:
12 + 12 = 24
twaalf + twaalf = vierentwintig
de som zou gesplitst kunnen worden in
tien + tien = twintig
twee + twee = vier
twintig + vier = vierentwintig
12. + 12. = 24.
1 okt 2 + 1 okt 2 = 2 okt 4
de som zou gesplitst kunnen worden in
1 okt + 1 okt = 2 okt
2. + 2. = 4.
2 okt + 4. = 2 okt 4
Het land van Okt oefenen
Wil jij graag oefenen met het land van Okt? We hebben een aantal sommen voor je op papier gezet. Download ze via de links hieronder.
Noot: deze website is mensenwerk, evenals de antwoorden bij dit werkblad. Foutjes zijn dus niet uitgesloten. Laat het ons weten als je er een gezien hebt. Dan passen we het aan!
Heb je vragen of opmerkingen? Laat ze hier achter! Dan kunnen we elkaar verder helpen!
Volgens mij zitten er een paar foutjes in het werkblad. Er wordt gevraagd met 9. En 19. Te werken, maar deze bestaan toch niet?.
Bedankt voor je oplettendheid en terugkoppeling. We hebben het aangepast!
Beste Paul Bergman,
Ook in het antwoordblad staat een aantal fouten. Mijn verzoek is om nog een keer te kijken naar de volgende sommen: 77 + 2; 105 – 55; 151 – 65; 11 x 7; 14 : 4; 32 : 2; 22 : 2 en 14 : 3. Volgens mij moeten de antwoorden hierop, in tegenstelling tot de antwoorden in het antwoordblad, achtereenvolgens 101, 30, 64, 77, 3, 15, 11 en 4 zijn. Mocht ik fouten gemaakt hebben, dan hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet,
Rory Eestermans
Beste bijles..
Mijn dochter komt met dit systeem thuis..
Nu vind ik het heel goed om kinderen cijfer besef te geven.
Maar dit systeem klopt niet in zijn basis.
Als ik zes-tok-zeven-okt-vier heb..is het volgens het systeem 674 in normale cijfers want ze stellen okt wel gelijk aan 10 en tok aan 100. Maar als ik 6.8.7.8.4. in pionnetjes ga neer zetten zijn dat er niet 674.. maat 6×80+7×8+4 540 pionnen…vreemd systeem dus
Volgens mij zitten er foutjes in het antwoord blad. Ik heb de rijen plus sommen gemaakt, foutloos op 2 na. Maar hoe ik het ook uitreken jullie antwoord kom ik niet op uit. Het gaat om de sommen 67. + 11. En 77.+ 2.
Ik kom dan in het land van okt uit op 67+11=80 en 77+2=81. Dit komt ook uit wanneer ik achteraf omreken naar ons eigen talstelsel. Namelijk 67. = 55, 9. = 11 55+11=64 en 64 is natuurlijk 80 in het land van okt. Bij de tweede 77. = 63 en 63 + 2 = 65 en 65 is eentje hoger en dus 81.
Het systeem van okt is makkelijk om te rekenen naar ons eigen stelsel wanneer je je realiseert dat het eigenlijk om de tafel van 8 gaat. 10. = 8, 20.=16 etc. 60 zit dan op 48 en 70 op 56. Kunnen jullie alles narekenen?
Het ging bij de tweede som om 77. + 22 .die jullie denk ik fout hadden. Dat komt namelijk op 101. uit en niet op 121. Omgerekend naar ons eigen stelsel
77. = 63 en 22. = 18
63+18= 81 en 81 naar okt is 101 geen 121.
De een op laatste hadden jullie wel goed, excuus.