Het oefenen van rekenvaardigheden kan uw kind helpen om het inzicht in rekenproblemen te verkrijgen. Bij rekenen oefenen gaat het er vooral om dat een kind een bepaalde vaardigheid begrijpt en toe kan passen.
Inhoudsopgave
Moeite met rekenen of slordigheid?
Kinderen die rekenen niet leuk vinden of denken het niet te kunnen maken niet altijd alleen maar fouten in de betreffende strategie. Vaak speelt slordigheid een grote rol. Bijvoorbeeld: een leerling bij wie de deelsom door de leerkracht is fout gerekend hoeft niet een fout gemaakt te hebben in de strategie (een deelsom oplossen), maar kan ook een fout hebben gemaakt in het aftrekken.
Rekenen domeinen
Het rekenonderwijs kent een aantal domeinen. Bij een aantal van deze domeinen geldt dat ze als basis dienen voor de andere domeinen. In het voorbeeld hierboven is dat duidelijk te zien. Om een deelsom goed te kunnen uitrekenen zal een kind ook moeten kunnen aftrekken. Andere domeinen zijn:
- optellen en aftrekken;
- delen en vermenigvuldigen;
- rekenen met tijd;
- rekenen met geld;
- rekenen met maten en gewichten;
- rekenen met breuken, kommagetallen en procenten.
Verschillend rekenen
Binnen de domeinen worden diverse strategieën aangeleerd. Leerkrachten kennen diverse strategieën, maar ook leerlingen hebben eigen manieren om sommen uit te rekenen. Het wil dus niet zeggen dat er per domein en per som maar één strategie juist is. Wel kan het helpen om kinderen niet teveel vrijheid te geven. De kans bestaat dat ze strategieën door elkaar gaan halen of voor de verkeerde sommen gebruiken, omdat ze er zoveel aangeleerd krijgen. Wanneer een strategie werkt, is dat voldoende.
Rekenen oefenen
Het oefenen van rekenen is goed voor leerlingen, of ze nu goed zijn in rekenen of niet. Voordelen van het oefenen met rekenen zijn er voldoende, zoals:
- leerlingen blijven vaardigheden en strategieën herhalen;
- leerlingen leren van hun eigen fouten;
- leerlingen krijgen meer inzicht in bepaalde rekenproblemen;
- leerlingen zullen succes ervaren als het werkt en gemotiveerd zijn om door te leren.
Instructiefilmpjes voor rekenen
Bureau Bijles krijgt veel vragen van ouders over rekenvaardigheden op de basisschool. Die zijn in de loop der jaren flink veranderd. Vandaar dat het goed is om enige kennis op te doen. Bureau Bijles ontwikkelde meerdere instructiefilmpjes voor rekenen. Onder meer een filmpje om staartdelingen te oefenen en een filmpje om inhoudsmaten te berekenen. Je vindt ze hieronder.
Staartdelingen oefenen
Inhoudsmaten berekenen
Oefenen voor de Cito-toets en Entreetoets
Wilt u rekenen oefenen voor de Entreetoets in groep 7 of de Cito-toets in groep 8? Bureau Bijles heeft een aantal oefenpakketten ontwikkeld, welke al door veel ouders zijn gebruikt. Ons oefenmateriaal is niet alleen geschikt om uitgebreid te oefenen met rekenen, maar ook om uw kind voor te bereiden op de Entreetoets en de Cito-toets. Klik hier om ons oefenmateriaal te bekijken.
Rekenen oefenmateriaal
Bureau Bijles weet hoe belangrijk het is dat leerlingen goed kunnen rekenen. De basis is daarbij belangrijk, maar ook moeilijkere sommen – zoals breuken en procenten – dienen goed te worden aangepakt. Om die reden hebben we oefenmateriaal gemaakt in de vorm van een reeks rekenboekjes. In ‘Rekenen oefenen’ en ‘Procenten oefenen’ komen sommen aan bod die op school aangeleerd worden. Dit zijn ook sommen die terugkomen op de entreetoets en de Cito-toets.
Wat heeft meer effect:
– een periode bezig zijn met 1 onderwerp of;
– alles door elkaar?
Mvg L. van Weert
Dat hangt een beetje van het kind af. Wanneer een kind echt veel moeite heeft om alle strategieën uit elkaar te houden, kun je het beste investeren in een lange periode van hetzelfde en dan steeds ietsje uitbreiden. Vergeet niet dat je rekenen ook moet onderhouden. Eenmaal aangeleerd biedt geen garantie dat het een maand later nog duidelijk is!
Dat hangt af van het kind. Als het om iets nieuws gaat zijn wij er voorstander van om dat dagelijks te herhalen (zoals veel, helaas niet alle, rekenmethodes ook doen). Wanneer het dan is aangeleerd, moet je wel alles door elkaar oefenen. Het is immers niet realistisch om steeds in periodes te rekenen.